Direct naar de inhoud.
Maak een afspraak

U heeft een geschil met uw aannemer. Wat kunt u doen?

Stel, u bent met een aannemer in zee gegaan voor de verbouwing van uw woning. U hebt van te voren duidelijke afspraken gemaakt over wat er moet gebeuren. Helaas bent u na afloop niet helemaal tevreden met het resultaat en verloopt het contact met de aannemer stroef. Of misschien merkt u tijdens de verbouwing al dat het proces niet verloopt zoals u wilt. Allereerst is het natuurlijk verstandig om dit uit te spreken richting de aannemer. Maar wanneer dit niet het gewenste resultaat biedt, is het verstandig om een klacht in te dienen tegen deze aannemer. Maar hoe kunt u nu zo’n klacht indienen?

Allereerst is het aan te raden om een goed overzicht te krijgen in uw ontevredenheden. Schrijf duidelijk op wat voor klachten u heeft. Geef daarbij aan wat er mis is gegaan en wat er gebeurd is om dit op te lossen. Wanneer u alles duidelijk op papier heeft, is het tijd om op zoek te gaan naar de juiste instantie voor uw klacht. Hierbij is het belangrijk om goed te kijken naar de datum waarop u een koop-/aannemingsovereenkomst heeft getekend en welk garantiecertificaat hierbij hoort. Hieronder hebben wij een overzicht samengesteld waarin u kunt zien bij welke instantie u met uw klacht terecht kunt.

De koop-/aannemingsovereenkomst is voor 1 januari 2007 afgesloten.

Wanneer u overeenkomst voor deze datum afgesloten is, is het belangrijk om na te gaan met welke letter u garantiecertificaat begint. Dit bepaald namelijk bij welke instantie u terecht kunt met uw klacht over de aannemer.

Begint uw certificaat met een S of een B, dan kunt u terecht bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC). Deze stichting buigt zich over geschillen die gaan over de garantie en de oplevering van de woning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gebreken die pas bij de oplevering of binnen drie maanden erna worden geconstateerd.

Begint uw certificaat met een W, dan kunt u gebruik maken van de speciale arbitrageprocedure (CIW-arbitrage) van de Raad van Arbitrage voor de bouw. Via deze procedure kun je geschillen aankaarten die gaan over bouwkundige gebreken en tekortkomingen die zijn geconstateerd bij de oplevering of binnen drie maanden na de oplevering worden geconstateerd.

De koop-/aannemingsovereenkomst is na 1 januari 2007 afgesloten.

Wanneer uw overeenkomst na deze datum is afgesloten, valt u geschil onder de zogenaamde AIG-arbitrage. Ook hierin zit er verschil tussen de verschillende garantiecertificaten, om te bepalen bij welke commissie of stichting u terecht kunt.

Wanneer uw certificaat begint met een S of een B, dan kunt u terecht bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC). Begint uw certificaat met de letter W, dan kunt u zich melden bij de Raad van Arbitrage voor de Bouw.

Zoals u ziet zijn er veel verschillende instanties voor klachten over uw aannemer. Daarom is het verstandig om eerst goed uit te zoeken waar uw klacht onder valt en u daarna goed te verdiepen in de precieze procedure.

Heeft u al eens een geschil met een aannemer meegemaakt en heeft u nog meer tips? Laat ze hieronder achter!