Wat kunt u doen wanneer de aannemer uw klachten over uw nieuwbouw woning weigert aan te pakken?
Wanneer u niet tevreden bent over de status waarin uw nieuwbouwwoning wordt opgeleverd, kunt u hierover een klacht indienen bij de aannemer. Maar wat gebeurt er wanneer deze aannemer de gebreken niet wil herstellen? Er zijn gelukkig een aantal acties die u in deze situatie kunt ondernemen.
Het kan zijn dat u contact heeft gehad met de aannemer over bepaalde gebreken, maar dat de aannemer verzuimd om deze te herstellen. In dat geval kunt u de aannemer dwingen om zijn verplichtingen na te komen door uw betaling op te schorten. U vertelt dan aan de aannemer dat u het laatste deel van de kosten pas betaalt wanneer de aannemer zijn werk volledig heeft afgemaakt en de woning goed heeft afgeleverd. Volgens de koop-/aannemingsovereenkomst mag u 5% van de aanneemsom tot drie maanden na de oplevering bij de notaris in depot laten staan. Hiervoor hoeft u geen reden op te geven. Wanneer de aannemer na deze drie maanden nog steeds uw klacht niet heeft opgelost, kunt u de notaris het verzoek sturen om de rest van het bedrag niet vrij te geven.
Het is verstandig om de aannemer een brief te sturen waarin u uw klacht uitlegt en duidelijk verteld waarom u het bedrag nog achterhoudt. Op deze manier weet de aannemer precies wat hij moet doen om het probleem te verhelpen en zijn geld te ontvangen. De notaris moet een kopie hebben van deze brief. U moet er wel rekening mee houden dat het achtergehouden bedrag wel in verhouding staat met het gebrek. U kunt geen duizenden euro’s achter houden wanneer er alleen nog een drempel geplaatst moet worden.
Er zijn situaties waarin u schadevergoeding kunt eisen van de aannemer. Hierin zijn twee verschillende soorten vergoeding te onderscheiden. Wanneer de aannemer de gebreken niet binnen de afgesproken periode hersteld, kunt u ervoor kiezen om dit door een ander te laten op lossen. U kunt de kosten voor de arbeid van deze andere persoon claimen bij de aannemer. U moet wel vooraf aangeven bij de aannemer dat u een ander partij in gaat schakelen om de gebreken op te lossen.
Het kan ook zijn dat door het verzuimen van de aannemer, u meer schade heeft opgelopen. Dit is vaak het geval bij lekkage. Het kan gebeuren dat wanneer het dak lekt, ook de vloer of de muren lekkageschade oplopen. Dit kunt u laten herstellen, en de kosten voor deze herstel werkzaamheden kunnen op de aannemer verhaalt worden.
Een derde mogelijkheid is dat u de koop-/aannemingsovereenkomst laat ontbinden. Dit is in een paar gevallen mogelijk. U kunt u zich voorstellen dat u niet een hele woning kunt ‘inleveren’ bij de aannemer om vervolgens uw geld terug te krijgen. Dit kan echter wel wanneer er nog niet begonnen is met de bouw. U moet dan de grond terug leveren en kunt uw geld terug krijgen. Wanneer de aannemer instemt met de ontbinding, moeten zoveel mogelijk zaken worden teruggedraaid.
Heeft u een klacht over de oplevering van een nieuwbouwwoning en komt u er niet uit met de aannemer? Deel dit met ons en wellicht kunnen we u verder helpen!