Wat zijn de verplichtingen van een aannemer?
Het kan soms onduidelijk voor mensen zijn wat precies de verplichtingen van een aannemer zijn. Hierdoor heeft u niet duidelijk wat uw rechten zijn en waar u een klacht over in kunt dienen wanneer u ontevreden bent. Heel kort gezegd zijn dit de belangrijkste verplichtingen van een aannemer: het leveren van de grond, het bouwen van de woning, het verstrekken van informatie over de bouw, het opleveren van de woning en het verzekeren van de woning tijdens de bouw.
Wanneer de aannemer de eigenaar van de grond is, moet deze grond overgeleverd worden aan u. Dit kan door een notaris in te schakelen. In de meeste gevallen moet u direct de eerste betaling aan de aannemer doen. Soms kan het zo zijn dat de grond niet van de aannemer is, maar van een projectontwikkelaar. In dat geval moet u de koopovereenkomst van de grond met de projectontwikkelaar sluiten en een aannemingsovereenkomst met de aannemer. Wanneer u zelf een stuk grond aankoopt via een makelaar en daarna pas een aannemer inschakelt, heeft u alleen te maken met een aannemingsovereenkomst met de aannemer.
De verplichting om informatie over de bouw te verstrekken houdt in dat u op de hoogte wordt gehouden van de vorderingen van de werkzaamheden. Dit kan door middel van brieven, speciale gesprekken of bijvoorbeeld door e-mails. De aannemer moet u informeren over eventuele problemen waar ze tegen aanlopen, en over hoe dit opgelost gaat worden. Vindt u dat u niet genoeg transparante informatie ontvangt, dan kunt u hierover een klacht indienen.
De aannemer is verantwoordelijk voor de verzekeringen van de woning tijdens het bouwproces. Er moet een verzekering worden afgesloten om eventuele schade veroorzaakt door brand, diefstal en beschadiging te dekken. Er wordt dan gesproken van een all risk-verzekering. Op het moment dat de sleutel aan u overgedragen wordt, bent u zelf verantwoordelijk voor alle verzekeringen.
Wanneer de woning helemaal gereed is en hij overgedragen kan worden aan u, wordt dit de oplevering genoemd. Dit is in feite een evaluatiemoment waarin u samen met de aannemer het hele huis bekijkt en bespreekt of u tevreden bent. Het opleveren gaat volgens een vaste procedure waarin de aannemer eerst een brief stuurt waarin aangegeven wordt wanneer de woning opgeleverd wordt. Tijdens de oplevering kunt u de woning controleren op eventuele gebreken. Deze punten worden genoteerd in een opleveringsrapport. Hierin kunt u eventuele klachten nog duidelijk maken en kunt u afspraken maken over hoe deze problemen verholpen kunnen worden.
Het kan zijn dat u een bepaald punt verholpen wilt zien, terwijl de aannemer vind dat er niets aan gedaan hoeft te worden. Dit punt kunt u het beste wel op de opleverlijst laten zetten, eventueel met een aantekening erbij. Namelijk, wanneer dit niet op de lijst genoemd is, kunt u hier later geen klacht meer over indienen.
Zoals u ziet heeft de aannemer een aantal verplichtingen die logisch zijn, maar zijn er ook een aantal dingen die misschien wat minder bekend zijn bij het publiek. Daarom is het altijd handig om u in deze zaken te verdiepen, zodat u precies weet wat u van de aannemer kunt verwachten.